Jesus=Gud Del 2

Fick en bra fråga där en person undrade om det verkligen står någonstans där Jesus SJÄLV säger Jag är Gud,det finns inget tydligt citat där han just Säger Jag är Gud. Men det finns så mycket i Nya Testamentet där Jesus jämför sig med Gud. Men ska försöka ge er lite fler citat som kanske hjälper er att få en bättre förståelse över det hela.

Jesus säger: "Jag och fadern är ett" och "den som har sett mig har sett fadern". Han talar om sig själv som "Jag Är", Guds presen- tantion av sig själv

Judarna svarade: Det är inte för någon god gärning vi stenar dig, utan för att du hädar och gör dig själv till Gud, fast du är människa” (Joh 10:33)

Ett av Guds olika namn är också "Jag Är"

Hos Johannes möter vi också jag-är-ord, där Jesus säger sig vara något mer precist. Jesus säger sig på detta sätt vara livets bröd (Joh 6:35, 48), världens ljus (Joh 8:12), dörren till fåren (Joh 10:7), den gode herden (Joh 10:14), vägen och sanningen och livet (Joh 14:6), och den sanna vinstocken (Joh 15:1).

"Vem söker ni?" De svarade: "Jesus från Nasaret." Han sade till dem: "Jag Är". Bland dem stod också Judas, han som förrådde honom. När Jesus sade till dem: Jag Är, vek de tillbaka och föll till marken. Än en gång frågade han dem: "Vem söker ni?" De sade: "Jesus från Nasaret." Jesus svarade: "Jag sade er att det är jag. Om det alltså är mig ni söker, så låt dessa gå!" Det ord som han hade talat skulle nämligen gå i uppfyllelse: "Av dem som du har gett mig, har jag inte förlorat någon enda." (Matt 26:47-48, Mark 14:43-44, Joh 18:3-9)


Då Jesus kom till trakten av Caesarea Filippi, frågade han sina lärjungar: "Vem säger folket att Människosonen är?"
De svarade: "Somliga säger Johannes Döparen, andra Elia och andra Jeremia eller någon av profeterna."
Han sade till dem: "Och ni, vem säger ni att jag är?"
Simon Petrus svarade: "Du är Messias, den levande Gudens Son."
Jesus sade till honom: "Salig är du, Simon, Jonas son. Ty kött och blod har inte uppenbarat detta för dig, utan min Fader som är i himlen. Matteus 16:13-17

Jesus sa:"Jag är uppståndelsen och livet. Den som tror på mig skall leva om han än dör, och var och en som lever och tror på mig skall aldrig någonsin dö. Tror du detta?"
Hon
(Marta) svarade: "Ja, Herre, jag tror att du är Messias, Guds Son, han som skulle komma till världen." Johannes 11:25-27

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0