Bön är kommunikation med Gud del 2

Herre, du rannsakar mig och känner mig.
Om jag står eller sitter vet du det, fast du är långt borta vet du vad jag tänker.
Om jag går eller ligger ser du det, du är förtrogen med allt jag gör.
Innan ordet är på min tunga vet du, Herre, allt jag vill säga. (Psaltaren 139)

Men samtidigt kan vi också be tillsammans. Vi kan be som om vi bultar högt på en dörr. Det finns ett bibelord om det också:

En gång hade Jesus stannat på ett ställe för att be. När han slutade sade en av hans lärjungar till honom: ”Herre, lär oss att be, liksom Johannes lärde sina lärjungar.”

Då sade han till dem: ”När ni ber skall ni säga:
Fader, låt ditt namn bli helgat.
Låt ditt rike komma.
Ge oss var dag vårt bröd för dagen som kommer.
Och förlåt oss våra synder,
ty också vi förlåter var och en som står i skuld till oss.
Och utsätt oss inte för prövning.”


Han sade till dem: ”Tänk er att någon av er går till en vän mitt i natten och säger: ’Käre vän, låna mig tre bröd.
En god vän som är på resa har kommit hem till mig, och jag har ingenting att bjuda på.’
Då kanske han där inne säger: ’Lämna mig i fred. Dörren är redan låst, och jag har barnen hos mig i sängen. Jag kan inte stiga upp och ge dig något.’
Men jag säger er: även om han inte stiger upp och ger honom något för vänskaps skull, så gör han det därför att den andre är så påträngande, och han ger honom allt vad han behöver.
Därför säger jag er: Be, så skall ni få. Sök, så skall ni finna. Bulta, så skall dörren öppnas.
Ty den som ber, han får, och den som söker, han finner, och för den som bultar skall dörren öppnas.
(Lukas 11:1-10)


Dessa två bibeltexter om bön kan alltså ses som två perspektiv på bön. Bön kan vara den stilla susningen, de tysta orden som viskas i ensamhet i kammaren, i sovrummet, med kinden tryckt mot kudden.

Men bön kan också vara mer högljudd. Den kan vara som en knytnäve som bultar på en dörr. Det ekar, det ljuder runt i hela omgivningen.

Kommentarer
Postat av: Erica

Bra blogg! :)

2010-01-25 @ 13:13:17
URL: http://faithhopelove.blogg.se/
Postat av: Nora Fazel

Ja tack, ska nog kika in där ibland!

Jo, jag är osäker när det gäller religion. Min familj är muslimer, men jag smutskastar nog religionen om jag påstår att vi verkligen är muslimer. Vi följer knappt någon av 'reglerna', men våran tro är densamma. Inte min dock, längre. Jag vill finna Gud inom mig och jag är helt vilsen, just nu.

Peace and love

2010-01-25 @ 16:04:18
URL: http://noraafazel.blogg.se/
Postat av: Gabriela

Om Han som svarar på våra böner själv bad, vem ska då inte vara flitig att be?

Bön ger näring åt själen så på samma sätt som mat åt kroppen!

Jättefint inlägg broder i Kristus. Hoppas du får en välsignad dag!

2010-01-26 @ 10:49:19
URL: http://lettertogod.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0