En liknelse gällande Treenigheten

Här är en vanlig liknelse som folk brukar använda för en enklare förklaring gällande Treenigheten: Gud Fadern är som solen, och Gud Sonen liknas vid solstrålarna, Guds Ande är värmen som alltid är närvarande som vi känner.

Jesus säger ju: ”Den som har sett mig har sett Fadern” (Joh 14:9) och aposteln Paulus säger att Jesus är ”den osynlige Gudens avbild” (Kol 1:15).

Ljuset kommer från solen (Fadern), träffar oss genom solstrålarna (Jesus) och fortsätter att vara närvarande genom att lysa upp vår värld och värma oss (Anden är Guds närvaro hos oss).


Precis som vi aldrig ser solen direkt, utan ser solen genom solstrålarna, så ser vi Fadern genom att se Sonen som har utgått från Fadern. För att fullborda liknelsen kan man tala om Guds Ande som värmen eller kanske ännu bättre, som det solljus som ”studsar omkring” och lyser upp vår tillvaro. Ljuset kommer från solen (Fadern), träffar oss genom solstrålarna (Jesus) och fortsätter att vara närvarande genom att lysa upp vår värld och värma oss (Anden är Guds närvaro hos oss). Här ser vi tre distinkta aspekter av ljuset, men ”ljuset” är trots allt av samma natur – tre ”personliga aspekter” men ”ett väsen”: Fader, Son och Ande.


Kommentarer
Postat av: lettertogod

Hej Amir!

Tack för dem fina ord.

Jag gillade just det här inlägget jättemycket.

Jag har hört den liknelsen innan men det var ett tag sen å jag har glömt bort den.

Jag brukar alltid köra på ägget, Gud är skalet, Jesus äggvitan och den helige Anden äggulan men nu sajg använda mig av den här för jag fick en sån fin förklarelse.



Må Herrens nåd komma över dig och din Ande.

Vandra i frid

2010-01-14 @ 09:39:47
URL: http://lettertogod.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0