En oandlig människa tar inte emot det som tillhör Guds Ande. Det är dårskap för henne (1 Kor 2:14)

"Vem kan utrannsaka Herrens Ande, och vem kan ge honom råd och undervisa honom?" (Jes. 40:13)


1Kor 2:9 Det står i skriften" Det inget öga har sett och inget öra har hört, det inget en människa kunnat föreställa sig, det har Gud berett åt dem som älskar honom.

Från vers 10 och framåt . Men Gud har genom sin Ande (Den Helige Ande) visat oss allt detta som han har berett, för Guds Ande vet allt om Gud och känner till alla hans planer.
Guds Ande är ju den ende som verkligen känner Guds innersta tankar precis som en människa ande ensam känner till människans innersta tankar.
Men vi drivs inte längre av människors sätt att tänka, för vi har Guds egen Ande, så att vi kan veta vad Gud i sin godhet har gett oss.

När vi berättar om allt detta som Gud enligt hans plan har lovat oss, använder vi oss därför inte av mänsklig övertalningsförmåga när vi förklarar. Nej, vi låter Guds Ande leda oss när vi talar, eftersom vi undervisar om Guds tankar och talar till männniskor som själva fått Guds Ande.

Men den människa som inte tillhör Jesus Kristus och inte har fått Guds Ande, hon vägrar att lyssna till det som Guds Ande förklarar. Det låter rent nonsens för henne. Hon kan inte förstå undervisningen, eftersom det bara med hjälp av Guds Ande man kan förstå den.

Den som har Guds Ande kan förstå vad Guds plan innebär. Andra människor förstår inte ens vad de troende talar om.
Och hur skulle det kunna det? Det står ju i skriften" Vem känner till hur Herren tänker?
Vem vet tillräckligt för att ge honom råd? " men för oss har Guds Ande visat hur Jesus Kristus tänker.

Den som inte är kristen förstår inte vem Gud är och kan heller inte fatta tanken att Guds Ande finns i de troende. Det finns människor runt om oss och i vår närhet som inte är kristna och kan varken acceptera eller förstå mitt och ditt beslut att följa Jesus. För dem är det ett meningslöst ställningstagande.
Med en mänsklig ansträngning kan ingen förstå Gud (Rom 11:34), men Guds ande kan till och med avslöja hans tankar för oss. Troende som är andefyllda har insikt i en del av Guds planer, tankar och handlingar. Genom Guds Ande kan vi förstå vad Guds mening, samtala med honom och förvänta oss bönesvar. Tillbringar vi mycket med Jesus i bön och i ordet kommer vi att präglas av hans sätt att tänka. En nära relation till Jesus kan bara uppstå ur regelbunden närhet till honom och hans ord. (Läs Fil 2:5 angående om Jesus sinnelag.
Då jag fick möta Jesus och tog emot honom i mitt hjärta har livet blivit helt annorlunda. Jag har frid i mitt inre och behöver inte längre söka efter något mer. Utan jag har funnit det som gav mig liv och mening i mitt liv.
Livet är inte slutet som jag trodde utan början på nåt nytt och många tror men saknar någon att leva för.
Jag förstod inte heller de kristna innan jag blev frälst och sa mitt ja till Jesus. Men nu vet jag att
Det är så sant att Jesus är vägen sanningen och livet och ingen kan komma till Fadern utom genom honom. Pröva honom du också och du kommer aldrig att bli besviken...

Kommentarer
Postat av: Anonym

Amen,Amen broder :) såå vackert sagt. jag blir så glad av att läsa din blogg..tack Gud, för att han använder dig

2010-04-25 @ 02:25:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0