Markus,Matteus evangelierna

Ett rop i mörker (Mark 15:34, Matt 26:46)
Vid middagstid kommer ett mörker över jorden, Ett mörker som också lägger sig över Jesus och Hans inre. Han bär all världens synd i sin egen kropp. Efter tre timmar i mörkret ropar Jesus: ”Min Gud, min Gud, varför har du övergivit mig?”

På korset var Jesus ensam, fruktansvärt ensam. Han fick ensam bära världens synd. I dessa ord ger Jesus uttryck för den djupaste smärta, övergivenhet och ångest. Han kan förstå våra mörkaste känslor, för han har själv upplevt dem. Jesu ord är hämtade från Ps 22:2. En psalm som beskriver korsfästelsen ca 1000 år i förväg.

Jesus förtvivlade utrop visar oss syndens avskyvärdhet. Jesus blev gjord till synd och Gud måste bildligt talat vända bort sitt ansikte. Detta Jesusord visar också hur långt han var villig att gå i sin kärlek till oss. På korset blir Kristi kärlek tydlig. ”Genom att Jesus gav sitt liv för oss har vi lärt känna kärleken” (1 Joh 3:16).



Kommentarer
Postat av: emma

Kan du kolla in på min blogg så skulle jag bli jätte glad. Fin blogg. jag har blogglovin om du vill så kan du följa mig där. PS: min design kommer bli ännu bättre än vad den är.

2010-01-23 @ 18:57:32
URL: http://baraea.blogg.se/
Postat av: Anne ;)

;o

2010-01-23 @ 19:14:27
URL: http://anneliscious.blogg.se/
Postat av: Nora Fazel

Jag är intresserad av religion och sådant. Men något som jag aldrig förstått är varför Gud låter så många svälta och dö i Världen. Du kanske inte kan svara på det, men har du någon teori?

Peace and love

2010-01-23 @ 19:33:49
URL: http://noraafazel.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0