Tankeställare

Religion är som eld; om vi använder oss av det konstruktivt är det något gott – den kan ge oss värme, ljus och energi. Om den släpps löst destruktivt så bränner den upp, förstör och fördärvar.

Om någon frågar mig när och var jag blev frälst så svarar jag
"År 33 på Golgata".

Jag säger inte gärna att jag är frälst,
jag säger hellre att jag dör och uppstår med Kristus varje dag.

Om någon säger till mig
"Jag har så svårt att tro" så blir ofta mitt svar
"OK. Men jag tror i alla fall att Gud tror på dig!"

Grovt förenklat så finns det två olika teologiska utgångspunkter:
1. Det viktiga är vad Gud gör / har gjort för dig & mig.
2. Det viktiga är vad du och jag gör i förhållande till Gud.

För mig är nr ett viktigare än nr två.

«..»º©º«..»º©º«..»º©º«..»º©º«..»º©º«..»º©º«..»º©º«..»º©º«..»

– Har du någonsin tvivlat på Guds existens?
– Javisst.
Tvivlet är förutsättningen för tro.
Utan tvivel behövde vi inte tro.
Vi skulle ju veta.
Jag har ännu inte mött någon som sagt: ”Jag vet på Gud”.
Det är semantiskt inkorrekt +
Vi får nöja oss med att tro.
Den människa som aldrig har tvivlat har heller aldrig trott.

«..»º©º«..»º©º«..»º©º«..»º©º«..»º©º«..»º©º«..»º©º«..»º©º«..»

Må vägen komma dig till mötes.
Må vinden alltid ge dig stöd.
Må solen skina varmt i ditt ansikte
och regnet falla mjukt på dina ängar.
Tills vi möts igen; må Gud bevara dig i sin heliga hand.

«..»º©º«..»º©º«..»º©º«..»º©º«..»º©º«..»º©º«..»º©º«..»º©º«..»

Kommentarer
Postat av: Exit

Bra skrivet! Och sant är det.



Bless

2011-08-07 @ 13:12:49
URL: http://eexit.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0