Dinosaurier i Bibeln? del 2

LEVIATAN figurerade också i forntiden som en andevarelse, som kunde manas upp av besvärjare. Ännu en märklig aspekt hos detta djur, som alltså förutom sitt skräckinjagande yttre också hade en andlig roll, vilket väl knyter an till det som sägs i Upp. 12:9, där det talas om draken som den gamle ormen, dvs som ett värddjur åt djävulen själv.
Leviatan, Leviathan (לִוְיָתָן "vriden, ringlad





Vad kan man då mer läsa om draken i GT?


"Gläd dig inte, du filistéernas hela land, över att det ris som slog dig är sönderbrutet, ty från ormens rot skall en giftorm komma fram, och dennes avkomma blir en flygande drake." (Jes. 14:29)
"Vakna upp, vakna upp, klä dig i makt, du Herrens arm. Vakna upp som i forna dagar, i förgångna tider. Var det inte du som slog Rahab och genomborrade draken? (Jes. 51:9)
"Ätit upp mig och förgjort mig har han, Nebukadressar, kungen i Babel. Han har gjort mig till ett tomt kärl. Lik en drake har han uppslukat mig, han har fyllt sin buk med mina läckerheter och drivit mig bort" (Jer. 51:34)
"Tala och säg: Så säger Herren, Herren:
Se, jag skall komma över dig, Farao, du Egyptens kung, du stora drake, som ligger där i dina strömmar och säger: ’Min Nilflod är min, själv har jag gjort mig." (Hes. 29:3)
"Du människobarn, stäm upp en klagosång över Farao, kungen i Egypten, och säg till honom: Det är förbi med dig, du lejon bland folken! Och du var dock lik draken i havet, där du for fram i dina strömmar och rörde upp vattnet med dina fötter och grumlade dess strömmar." (Hes. 32:2)

Job 41:
1
Så oförvägen är ingen, att han törs reta denne. Vem vågar då sätta sig upp mot mig själv?

2Vem har först givit mig något, som jag alltså bör betala igen? Mitt är ju allt vad som finnes under himmelen.

3Jag vill ej höra upp att tala om hans lemmar, om huru väldig han är, och huru härligt han är danad.

4Vem mäktar rycka av honom hans pansar? Vem vågar sig in mellan hans käkars par?

5Hans gaps dörrar, vem vill öppna dem? Runtom hans tänder bor ju förskräckelse.

6Stolta sitta på honom sköldarnas rader; hopslutna äro de med fast försegling.

7Tätt fogar sig den ena intill den andra, icke en vindfläkt tränger in mellan dem.

8Var och en håller ihop med den nästa, de gripa in i varandra och skiljas ej åt.

9När han fnyser, strålar det av ljus; hans blickar äro såsom morgonrodnadens ögonbryn.

10Bloss fara ut ur hans gap, eldgnistor springa fram därur.

11Från hans näsborrar utgår rök såsom ur en sjudande panna på bränslet.

12Hans andedräkt framgnistrar eldkol, och lågor bryta fram ur hans gap.

13På hans hals har kraften sin boning, och framför honom stapplar försagdhet.

14Själva det veka på hans buk är ett stadigt fogverk, det sitter orubbligt, såsom gjutet på honom.

15Hans hjärta är fast såsom sten, fast såsom bottenstenen i kvarnen.

16När han reser sig, bäva hjältar, av ångest mista de all sans.

17Angripes han med ett svärd, så håller det ej stånd, ej heller spjut eller pil eller pansar.

18Han aktar järn såsom halm och koppar såsom murket trä.

19Bågskott skrämma honom ej bort, slungstenar förvandlas för honom till strå;

20ja, stridsklubbor aktar han såsom strå, han ler åt rasslet av lansar.

21På sin buk bär han skarpa eggar, spår såsom av en tröskvagn ristar han i dyn.

22Han gör djupet sjudande som en gryta, likt en salvokokares kittel förvandlar han vattnet.

23Bakom honom strålar vägen av ljus, djupet synes bära silverhår.

24Ja, på jorden finnes intet som är honom likt, otillgänglig för fruktan skapades han.

25På allt vad högt är ser han med förakt, konung är han över alla stolta vilddjur.


Här verkar ordet drake syfta dels på krokodilen, som ju lever i Egyptens Nilflod, men också på andra reptildjur. ”Drake” är alltså även det en gruppbeteckning snarare än ett enskilt artnamn. Både det och Leviatan måste då motsvara vårt ”reptil” eller ”kräldjur” - alltså en beteckning för i stort sett alla slags ormdjur och ödledjur.

Flygande drakar var tydligen heller inget okänt begrepp, och ansågs också höra till leviatans släkte. Detta enligt Jesaja ovan.
Hos Hesekiel får vi en antydan om att den egyptiska krokodilen var lik draken i havet, alltså, vilket kan utläsas av sammanhanget, den var en mindre variant av den drake som levde i havet.

Det finns visserligen havslevande krokodiler som är större än flodkrokodiler, men den ”bibliska” havsdraken beskrivs mer som ett ormdjur än en krokodil.


Vad står det då om ormen i GT?


"Men ormen var listigare än alla andra markens djur som Herren Gud hade gjort. Han sade till kvinnan: ’Skulle då Gud ha sagt: 'Ni skall inte äta av något träd i lustgården?" (1 Mos. 3:1)
"Då sade Herren Gud till ormen: ’Eftersom du har gjort detta, må du vara förbannad bland alla djur, boskapsdjur och vilda djur. På din buk skall du gå, och stoft skall du äta i alla dina livsdagar." (1 Mos. 3:14)
"Deras vin är drakars etter, huggormars gruvligaste gift" (5 Mos. 32:33)
"Över lejon och huggormar skall du gå fram, du skall trampa ned unga lejon och drakar." (Ps. 91:13)
"De vässar sina tungor liksom ormar, huggormsgift är inom deras läppar. Sela." (Ps. 140:4)
"Utsaga om Söderlandets odjur. Genom ett farornas och ångestens land, där lejoninnor och lejon har sitt tillhåll, tillsammans med huggormar och flygande drakar, där för de på åsnors ryggar sina rikedomar och på kamelers pucklar sina skatter till ett folk som inte kan hjälpa dem." (Jes. 30:6)
"Gömde de sig än på toppen av Karmel, så skulle jag där leta fram dem och hämta dem ned, och dolde de sig än undan min åsyn på havets botten, så skulle jag där mana fram ormen att bita dem." (Amos 9:3)
"Och jag drog om natten ut genom Dalporten fram mot Drakkällan och Dyngporten och besåg Jerusalems murar, hur de var nedbrutna och hur dess portar var förtärda av eld." (Neh. 2:13)
"Det var du som delade havet genom din makt. Du krossade drakarnas huvuden på vattnet." (Ps. 74:13)


Angående havsleviatan ser man tydligt här att den var (eller är) ett ormdjur och inte en krokodil. Och den tycks också kunna ha flera huvuden.

Att det fanns en källa med namnet ”Drakkällan” strax utanför en stad visar att de drakar som kom dit för att dricka bör ha varit av någon mindre, relativt ofarlig art, kanske något liknande en varan.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0