Vad är sanning?

Vem kan säga: -  jag har sanningen, eller, - jag vet vad sanningen är!

Det är just det som jag tyckte var lite knepigt innan jag blev frälst. För jag undrade alltid vad är sanning och vad är livet?


När jag var runt 14-15 år så började jag faktiskt fundera på varför lever vi och vem som har skapat allt och vad är målet?

Hur ska vi någonsin vara 100% säkra på vad som är meningen med livet och hur allting har blivit till. Folk brukar ju säga det som är sanning för dig är sanning för dig och det som verkar rätt för dig är rätt för dig.

Eftersom ingen vet?

Men om man har upplevt sanningen hur man då förmedla den?

Hur ska jag få någon att tro på det?

Hur ska jag bevisa det?

Ja, det finns många frågor men få svar ....

Jag tyckte själv att om det nu finns så många religioner och sekter o.s.v.
Hur ska jag då någonsin veta vilken religion eller sekt som har sanningen och vilken som är den rätta?
Det jag gjorde var att läsa på lite här och där för att få lite perspektiv på det hela men inte så noggrant utan som de flesta gör som är nyfikna av att ta reda på om de 3 huvudreligionerna (Judendomen,Kristendomen,Islam) eftersom det är dom som är de största religionerna och har flest anhängare, och då började jag även fundera på varför det är så?, och varför så många väljer att tro på dem. När jag även kollade upp statistiken visade det sig att Kristendomen är den ledande och har över 2 miljarder anhängare. Då undrade man ju hur det kan vara så och det gör det mer intressant,

Sen så är ju det väldigt mycket hyckleri inom alla religioner, och det ni mina vänner ska man faktiskt inte lägga så mycket vikt på eftersom vi är endast människor och vi gör fel, jag brukar säga skyll inte på Gud för vad någon har gjort utan skyll på människan eftersom det vi som gör fel inte Gud. Det kanske inte låter rättvist att säga så, men tänk efter om Gud nu är helig och synd finns inte i honom och inte heller mörker och han är Kärlek rakt igenom och god,rättvis o.s.v. Han är ju rättvis eftersom han skapade människan med en fri vilja, Han kunde lika gärna om han ville göra oss till robotar som var tvungna att leva i gemenskap med honom och tvingas att tillbe honom. Men nej! Han är en sån Kärleksfull och god Gud att han lät oss själva ha en fri vilja genom att sätta Kunskapens träd i Edens lustgård, varför då? varför skapade han ens trädet och lät det stå där om det nu orsakade separation? jo för att han ville ge oss möjligheten att välja äpplet som ledde till själva separationen från
Honom.

Och möjligheten till att inte äta det då vi skulle fortsatt i gemenskapen att leva med honom. Det intressanta är att även fast Adam och Eva valde att äta av trädet och därmed föll i synd (synd=Missa målsättning) så gav inte Gud upp om mänskligheten eftersom han älskar oss så mycket att han sände sin Enfödde son för oss att dö för våra misstag,synder som vi själva valde att begå. Det går inte ens med bokstäver eller med min egen tunga att förklara vad som är det fina med det hela, Gud behövde inte ens göra det men pga av Hans kärlek för oss så lät han sig offras för vår räddnings skull och den nåden är obeskrivlig man kan inte greppa den !, haha oj nu har jag också märkt hur jag har hamnat ur ämnet men Gud är så fantastisk!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0