Rom 7

Romarbrevet 7:14-25

14 Vi vet att lagen hör till det andliga. Men själv är jag av köttslig natur, såld till slav under synden.
15 Ty jag förstår inte mitt sätt att handla. Det jag vill, det gör jag inte, men det jag avskyr, det gör jag.
16 Men om jag gör det jag inte vill, då medger jag att lagen är något gott.
17 Då är det inte längre jag som handlar, utan synden som bor i mig.
18 Jag vet att det inte bor något gott i mig, det vill säga i min köttsliga natur. Viljan finns hos mig, men inte förmågan att göra det
som är gott.
19 Det goda som jag vill, det gör jag inte, men det onda som jag inte vill, det gör jag.
20 Men om jag gör det jag inte vill, då är det inte längre jag som handlar, utan synden som bor i mig.
21 Jag har alltså upptäckt att eftersom det onda finns hos mig så är lagen något gott för mig som vill göra det goda –
22 i mitt inre bejakar jag ju Guds lag. 23 Men jag ser en annan lag i mina lemmar; den ligger i strid med lagen i mitt förnuft och gör mig till fånge hos syndens lag i mina lemmar.
24 Jag arma människa, vem skall befria mig från denna dödens kropp?
25 Men jag tackar Gud, genom Jesus Kristus, vår herre! Lämnad åt mig själv tjänar jag alltså med mitt förnuft Guds lag och med min köttsliga natur syndens lag.

Paulus i detta brev talar till Romarna, där han visar att människan inte alltid har det så lätt att leva i tro inte ens Paulus själv eftersom han visar här att han fightas med synden. För dom som lever i synden lever efter köttet och dom som lever i Anden lever efter Guds stadgar. Men det är ingen som förmår att hålla Guds lag eftersom ingen är rättfärdig talar Bibeln om, utan det blir man endast genom Tro !

Så Köttet ligger i strid med Anden och Anden i strid med köttet eftersom de vill olika saker och är emot varann, om man sår i köttet så skördar man i köttet och sår man i Anden så skördar man i Anden.

Bästa rådet är att matas med Guds ord och ständig bön för att inte falla i synd eftersom, djävulen väntar på tillfällen att attackera och locka även dom troende.

Vi kan antingen låta oss vara slav under synden eller slav under nåden !


Kommentarer
Postat av: A & J

Amen! Må Herren vara med oss alla och stärka oss.

2010-10-30 @ 00:22:12
URL: http://kristendom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0