Tungotalet 2

Språken man talar kan man vanligen inte förstå, men de kan uttydas. Uttydningen av tungotalet sker genom Guds Ande, man översätter inte ord för ord, utan Anden meddelar innehållet i talet.

När Anden föll på pingstdagen talade lärjungarna språk som andra kunde förstå.

Men vad vi i övrigt kan läsa om tungotalet så beskrivs det som ett hemligt bönespråk. 
Det står på flera ställen i Apostlagärningarna att när Anden föll talade de troende i tungor, men inget om att det fanns andra som lyssnade som kunde förstå vad de sa.

När man talar i tungor ber man och lovsjunger i anden. Den som talar tungomål uppbygger sig själv. Paulus syntes ha ett stort behov av att uppbygga sig själv. Han skrev till korintierna:

Jag talar tungomål mer än ni alla. 
1 Kor. 14:18

Han upprepar gång på gång i 1 Kor. 14 att den som talar i tungor talar sådant som är obegripligt.

Ty den som talar tungomål, han talar icke för människor, utan för Gud; ingen förstår honom ju, han talar i andehänryckning hemlighetsfulla ord. 1 Kor. 14:2

Ty om jag talar tungomål när jag ber, så ber min ande, men mitt förstånd bär ingen frukt. 1 Kor. 14:14

Det finns tillfällen när man genom Anden kan tala språk som man inte har lärt sig, som är förståeliga för andra som lyssnar.


Kommentarer
Postat av: gabriela

talar du i tungor?

2010-10-22 @ 01:51:21
URL: http://lettertogod.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0