Tro eller veta?

Jag har gått och funderat rätt mycket på varför folk har både svårt att tro och svårt att välja sin Tro/Inriktning, jag har själv ända sen jag var runt 10 år haft svårt att tro på en Religion pga av att jag tyckte det verkade konstigt att Gud skulle ge oss 3 religioner med samma grund och att Alla handlar om en Gud men ändå har olika berättelser och olika syn på Gud. När jag var liten så valde jag ingen religion pga av att jag inte ville hamna i ett fack och jag tyckte det var mest logiskt då att bara tro på Gud eftersom för mig så var det ologiskt att Gud inte fanns/finns, Sen så tyckte jag även att det fanns så mycket hyckleri inom alla religioner och alla sade att dom hade rätt och det gjorde det ännu svårare att veta vilken som var sanning. Min mor var/är själv praktiserande Kristen medans min Far är muslim men icke praktiserande så min bild av hur kristna var fick jag av min mor eftersom hon var så djupt troende men ändå så avslappnad och inte lagisk av sig och sa att allt handlar om kärlek till Gud och kärlek till människan medans min pappa var rätt okunnig pga av att han var en sekulär muslim men det förstod jag, så jag började lära mig om religionerna på egen hand eftersom det var mycket intressant då och även idag för mig, När jag till slut blev lite äldre så kände jag att det var inte så lätt att välja så jag bestämde mig för att tro på Abrahams religion alltså där dom Abrahimitiska Religionerna utgår ifrån; Judendomen, Kristendomen, Islam, eftersom det blev enklast så.

Idag är jag en vuxen Man på 20 år som tror På Gud Fadern, Gud Sonen och Gud den Helige Anden!
och det kan jag lova är inte genom intensiv läsning eller lärdom om Kristendomen inte heller påverkad av min mor gällande mitt val eftersom igentligen var det inget val enligt mig.


För mig är det 2 skilda saker att höra och veta
Höra=Du har en bild som du får eller själv målar upp av vad du har lärt dig gällande vad Kristendomen, Islam, Judendomen är.

Veta= Du har en visshet exempel från att du upplevt,känt utan att påverkas av Människan som har fått information gällande det du vet eller hört om.


Detta kan låta rätt konstigt och ologiskt på något sätt eftersom upplevelsen du får kan du endast själv tro på eftersom ingen annan har upplevt det du har.


Det roliga är att det som jag tycker är ologiskt med min tro kom jag och kämpa med idag och efter jag fick min upplevelse eftersom de båda går inte alltid ihop för den mänskliga hjärnan. Människan är en märklig varelse,För om vi inte kan förstå eller kan bli säkra på det vi tror på så söker Hon och behöver alltid svar,bevis,bekräftelse. Utan det tvivlar hon, är hon förlorad, Blir hon rädd.


Johannes20:25

När de gång på gång berättade för honom: Vi har sett Herren, svarade han: Jag tror det inte förrän jag med egna ögon ser hålen efter spikarna i hans händer. Och jag vill ta på dem med mina fingrar, och med min hand vill jag röra vid såren i hans sida. Annars kan jag inte tro.

26Åtta dagar senare var lärjungarna samlade igen, och då var Tomas tillsammans med dem och dörrarna var låsta. Men plötsligt stod Jesus mitt ibland dem och sa: Frid vare med er.

27Sedan vände han sig till Tomas och sa: Här är mina händer. Sätt ditt finger här, och stick din hand i min sida! Tvivla nu inte längre utan tro!

28Min Herre och min Gud, utbrast Tomas.

29Sedan sa Jesus till honom: Du tror därför att du sett mig. Lyckliga är de som inte har sett mig men ändå tror.


Kommentarer
Postat av: Angela & Jennifer

UNDERBAR BLOGG!

Denna ska läsas flitigt, tack för din kommentar!

2010-10-17 @ 23:11:23
URL: http://kristendom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0